- Oggetto:
- Oggetto:
Informatica
- Oggetto:
Computer Assisted Learning and Information Technology
- Oggetto:
Anno accademico 2017/2018
- Codice dell'attività didattica
- MED2942C
- Docente
- Dott. Marco Guido Pizzio (Titolare dell'insegnamento)
- Insegnamento integrato
- Periodo didattico
- Primo semestre
- Tipologia
- --- Nuovo Ordinamento ---
- Crediti/Valenza
- 2
- SSD dell'attività didattica
- INF/01 - informatica
- Modalità di erogazione
- Tradizionale
- Lingua di insegnamento
- Italiano
- Modalità di frequenza
- Obbligatoria
- Tipologia d'esame
- Scritto
- Oggetto:
Sommario insegnamento
- Oggetto:
Obiettivi formativi
The teaching module concurs to the acquisition of knowledge, methodology and skills for professional development, communication and professional management.
The aim is to enable the student to leverage digital technologies in the professional activity focusing on information and data literacy, communication and collaboration, content creation and management, security and privacy, problem solving.
Al termine del corso gli studenti dovranno possedere una conoscenza di base dei concetti fondamentali dell'informatica, dei principali software applicativi e della organizzazione delle reti informatiche.- Oggetto:
Risultati dell'apprendimento attesi
At the end of the teaching module students will able to:
● Assess needs and identify digital technologies to create knowledge and to innovate processes;
● Browse, search and filter data, information, scientific literature, digital content;
● Manage data, information and digital content;
● Share digital content;
● Collaborate through digital technologies;
● Develop digital content;
● Protect personal data and privacy.
- Oggetto:
Modalità di insegnamento
This is a blended learning teaching module.
Topics are progressively presented and discussed online during the first academic term. Face to face session are held both in standard or computer classroom.
Computer classroom session focused on practical training.
- Oggetto:
Modalità di verifica dell'apprendimento
At the beginning of the teaching module a case study is assigned.
The case study is developed by students working in groups.
Each group must present his work in a presentation session at the end of the module. Both group results and individual presentation are assessed.
Students should answer an online multiple choice test for each online topics block. Each test could be answered only once. Active attendance to specific forum discussion would be part of the learning assessment.
- Oggetto:
Programma
-
Concetti base di informatica: architettura dei calcolatori, concetti di codifica e decodifica, metodi di codifica di numeri, testi, immagini e suoni.
-
Hardware e software: unita' centrale e periferiche. Sistema operativo e software applicativi.
-
Principali pacchetti di produttivita': elaborazione testi, fogli elettronici, strumenti di presentazione.
-
Basi di dati relazionali: tabelle, chiavi e relazioni.
-
Reti: Internet, World Wide Web, motori di ricerca. Sicurezza informatica. Medline: utilizzo per la ricerca bibliografica.
● face up innovation projects
● information literacy
● create and modify digital documents
● applications and data management
● create and manage multimedia contents
● digital collaboration, digital communication
● instructing computer to perform tasks
● literature search methods and introduction to comprehensive literature search
● security and privacy
-
Testi consigliati e bibliografia
- Oggetto:
-
Saranno fornite copie delle diapositive del corso.
- Oggetto:
Orario lezioni
- Oggetto: